24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

رشته خود را انتخاب کنید، آینده خود را انتخاب کنید


این احساس کار مشاوران را سخت می کند و ارائه مشاوره تحصیلی با چالش های بزرگی روبه رو می شود، چرا که این دوره ها دارای عوامل زیادی مانند علاقه، مسئولیت تحصیلی، مهارت ها، بازار کار، توانایی ادامه تحصیل، شرایط خانوادگی، حرفه ای بودن و جنسیت هستند. فرآیند انتخاب موثر است.

برای هر دانش آموز، دو مرحله انتخاب در طول تحصیل وجود دارد که در واقع دو انتخاب زندگی است:

یکی زمانی است که با توجه به نمرات توصیه شده توسط مشاور از سال اول دبیرستان فارغ التحصیل می شوید. و برگه آموزش دانش آموزان بر اساس توانایی ها و علایق خود منطقه ای را انتخاب می کنند.

دوم اینکه ورود به رشته های دانشگاهی مورد نظر پس از اتمام دوره پیش دبستانی اهمیت بیشتری دارد. اما در دوران پیش دانشگاهی دانش ناکافی و ناآگاهی دانش آموزان در انتخاب رشته دانشگاهی می تواند باعث هدر رفتن انرژی دانش آموزان شود و در نهایت با بی اعتمادی وارد عرصه ها شوند و بعد متوجه شوند که علاقه ای ندارند. در آن زمینه و در واقع وارد جایی می شوند که نمی دانند کجاست، چرا آمده اند.

این عوامل مشکلات زیادی را در مشاوره ایجاد می کند، از طرفی با در نظر گرفتن محدودیت زمانی برای انتخاب رشته، تنوع رشته های دانشگاهی و همچنین تعداد متقاضیان، ما را بر آن داشت تا اطلاعات دقیقی از نحوه جذب دانشجو جمع آوری کنیم. ، نیازهای داوطلبان کنکور و والدین آنها. بیایید گامی کوچک در جهت تحقق بخشیم.


نحوه پر کردن فرم انتخاب رشته

داوطلبان باید ابتدا عناوین رشته ها و دانشگاه ها را در فرم پیش نویس انتخاب رشته تکمیل و در سایت سازمان ثبت نام کنند. سپس سامانه یک فیش 15 کاراکتری (کد رهگیری) را به عنوان رسید انتخاب رشته برای داوطلب صادر می کند و این رسید نشان دهنده اتمام مرحله انتخاب رشته می باشد.

توجه داشته باشید که هر کدام یکبار مجاز به انتخاب رشته هستند و پس از دریافت فیش، اجازه تسویه یا انتخاب رشته دیگر را نخواهند داشت. نکته مهم دیگر این است که انتخاب منطقه در گروه آزمایشی و رشته ای که امکان انتخاب منطقه بر اساس اولین کارنامه را به شما نمی دهد، ضایع است.


تحصیلات معتبر برای انتخاب موقعیت

دیپلم کامل متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم، مدرک پیش دانشگاهی برای داوطلبان نظام جدید و تکمیل شده تا پایان شهریور 1398 و مدرک کاردانی (کارشناسی ارشد) یا مدارک علمی معتبر برای داوطلبان دارای مدارک فنی و حرفه ای. . بدون مدرک پیش دانشگاهی می تواند برای اجرای فرآیند انتخاب رشته مورد استفاده قرار گیرد.



در انتخاب رشته روی سهمیه ها تمرکز کنید

دانشکده ای که دیپلم 3 سال پایانی دبیرستان دریافت می شود یا هنرستان دانش آموزان سابق و دانشکده ای که 2 سال آخر دیپلم و پیش دانشگاهی در آنجا دریافت می شود. زمان برای داوطلبان نظام جدید، تعیین سهمیه تحصیلی داوطلبان. اگر دانشکده فارغ التحصیل با استاندارد منطقه ای متفاوت باشد، سهمیه داوطلب توسط دانشکده فارغ التحصیل از منطقه مرفه تر (حتی 1 سال از 3 سال) تعیین می شود.

داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده اند جزء منطقه 3 و داوطلبان دارای معلولیت نیز جزء منطقه 3 محسوب می شوند. جانبازان (با جانبازی 25 تا 69 درصد) و همسران شهدا، مفقودین، مستقلین ایثارگران 50 درصد به بالا نیز در سهمیه ایثارگران در نظر گرفته شده و می توان از این سهمیه در مراحل انتخاب رشته استفاده کرد.

همچنین حداقل 40 درصد از تعداد هر آموزش منطقه ای، منطقه ای و کشوری به صورت تمام وقت در استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان است. برای داوطلبان محلی

10 درصد از رشته خانه های سالمندان در تمام استان های کشور به پرستاران واجد شرایط اختصاص دارد. همچنین 80 درصد سهمیه رشته مشاوره و راهنمایی به سهمیه معلمان وزارت آموزش و پرورش و 10 درصد ظرفیت رشته های وظیفه اختصاص دارد. شب دوم در هر رشته به کارکنان دانشگاه و کارمندان رسمی وزارت علوم و تحقیقات استان اختصاص دارد که حداکثر سن در زمان ثبت نام باید 35 سال باشد. بهتر است بدانید در گروه پزشکی 20 درصد ظرفیت ورودی در دوره های شبانه دوم در هر رشته به کارکنان دانشگاه ها اختصاص دارد و محدودیت سنی وجود ندارد.

لازم به ذکر است انتخاب رشته ها شامل دوره های حضوری، نیمه حضوری و مجازی، بین المللی، پیام نور، غیرانتفاعی، تربیت معلم، معلمان و بهورزان و دانشگاه آزاد می باشد. ضمناً سهمیه ها با توجه به رشته های دانشگاهی متفاوت است. این نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. به عنوان مثال 80 درصد متقاضیان برنامه های عصرگاهی از استان هستند. در NGO ها 80 درصد داوطلبان منطقه، نیمی از شرکت کنندگان، 80 درصد از استان، در دوره های مجازی، سهمیه کشوری، دوره های بین المللی، سهمیه ملی و محلی و دوره های پیام نور، 70 درصد داوطلبان بومی و 30 درصد از داوطلبان محلی از شهرهای بسته هستند. % اضافه خواهد شد.


فرآیند انتخاب دانشجو

در فرآیند انتخاب رشته اغلب با اصطلاحات متمرکز و نیمه متمرکز مواجه می شوید. در تفسیر این دو اصطلاح باید بگوییم که در روش متمرکز فقط نتایج آزمون داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می گیرد و اسامی پذیرفته شدگان در یک مرحله و یک مکان منتشر می شود. اما در روش نیمه متمرکز اسامی پذیرندگان نهایی یک بار برای همیشه منتشر نمی شود.

برای رشته هایی که نیاز به مراحل دیگری مانند مصاحبه، آزمون، آزمون عملی یا علمی دارند، پس از رشته های متمرکز، انتخاب رشته می کنند و متعاقبا اعلام خواهد شد.


استان وطن چیست؟

هنگام انتخاب رشته، باید با مفهوم استان وطن آشنا شوید. محل گذراندن سه سال آخر دانشگاه برای داوطلبان نظام قدیم، محل تحصیل پیش دانشگاهی و دو سال آخر دانشگاه برای داوطلبان نظام جدید و در صورت عدم حضور داوطلبان سه سال آخر در گروه فقط. یکی شهرها یا استان ها، شهرداری ها و استان ها بر حسب محل تولد داوطلب، زادگاه شهرها و استان ها محسوب می شوند. برای داوطلبانی که 3 سال گذشته را در خارج از کشور گذرانده اند استان متبوع آنها به عنوان استان محل سکونت داوطلب و برای داوطلبانی که 3 سال گذشته را در خارج از کشور گذرانده اند ولی محل تولد خارج از کشور استان محل سکونت آنها می باشد تهران خواهد بود. .


آشنایی با صنایع پر تقاضا

اغلب در حین انتخاب رشته، برخی از رشته های دانشگاهی طرفداران بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارند، برخی از آنها برای آشنایی شما با این رشته های پرطرفدار ذکر شده است. در گروه ریاضی و مهندسی؛ فضای الکتریکی، مکانیکی، کامپیوتری، عمرانی، معماری و آتش بازی در آزمایشات گروهی. حوزه های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و در گروه علوم انسانی؛ رشته های حقوق، روانشناسی و حسابداری به عنوان رشته های پرطرفدار شناخته می شوند.


شرایط خاص در برخی مناطق

دانشگاه علوم حقوقی و خدمات اداری شهید مطهری تهران (نظام قضایی)، دانشگاه علوم تربیتی قرآن کریم (سازمان وقف و امور خیریه)، مکان های ویژه در دانشکده غیرانتفاعی اصول الدین در نظر گرفته شده است. مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و مؤسسه غیرانتفاعی سوره.

برای پذیرش باید از اولویت اول تا نهم که می خواهید در مصاحبه، آزمون و سایر مراحل گزینش شرکت کنید، انتخاب کنید، در غیر این صورت اگر اولویت نهم باشد، کد منطقه مربوطه حذف می شود.

قاعده حوزه های تحصیلی دانشگاه مذاهب اسلامی در مراکز آموزشی تهران، زاهدان و سنندج و دانشگاه صنعتی مالک اشتر دارای شرایط ویژه ای در هنگام انتخاب رشته هستند که می توانید از اولویت اول تا 30 این حوزه های خاص یکی را انتخاب کنید.

ادامه مطلب:   https://pourdastmalchi.net/services/انتخاب-رشته-سراسری/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد