24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

شرکت سهامی خاص چیست؟

یکی از انواع شرکت‌های تجاری که در مناطق مختلف کشور ما به ثبت می‌رسد، شرکت سهامی خاص نام دارد. این شرکت اگر به منظور امور غیر تجاری نیز تاسیس شود، پس از ثبت در زمره شرکت‌های تجاری قرار می‌گیرد. شرکت سهامی خاص از شرکت‌هایی است که سرمایه آن توسط موسسین تهیه می‌شود. بسته به اینکه این شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت داشته باشد باید سرمایه گوناگونی برای آن درنظر گرفته شود. برای اطلاعات بیشتر درباره این شرکت با ما همراه شوید.

معرفی شرکت سهامی خاص

تشکیل شرکت‌های سهامی خاص نیاز به تشریفات طولانی دارد. در شرکت‌های سهامی خاص مجمع عمومی وجود نداشته و تعداد شرکای کمتری نسبت به شرکت سهامی عام دارد. برای ثبت این شرکت‌ها نمی‌توان پذیره نویسی انجام داد. در ابتدای ثبت این شرکت‌ها باید ۳۵ درصد از سرمایه کلی را در یک حساب خصوصی سپرده کرد.

بهترین روش و سامانه برای ثبت شرکت و ثبت برند در ایران

خصوصیات شرکت سهامی خاص

برای تاسیس این شرکت‌ها باید هزینه‌ای بالاتر از صد هزارتومن برای ثبت سرمایه این شرکت وجود داشته باشد. تعداد مدیران باید حداقل سه نفر بوده و سهامداران نیز نباید از سه نفر کمتر باشند. اوراق قرضه در این شرکت‌ها قابل عرضه نبوده و سهام شرکت را نمی‌توان در بورس گذاشت. نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص مشروط به رضایت مدیران این شرکت‌هاست.

نام شرکت سهامی خاص

برای انتخاب نام شرکت سهامی خاص باید قبل یا بعد از نام شرکت کلمه خاص ذکر شود. در تمامی نوشته‌های این شرکت‌ باید واژه خاص نوشته شود. برای تعیین نام این شرکت نیز شرایطی وجود دارد. در انتخاب نام نمی‌توان از اسم شخص خاصی استفاده کرد. نام شرکت نباید از قبل ثبت شده و تکراری باشد. باید نام این شرکت‌ها با فرهنگ اسلامی مطابق بوده و اعداد و حروف لاتین در آن نباشند. استفاده از نام شهر یا رنگ در نام شرکت سهامی خاص مانعی ندارد.

تاسیس شرکت سهامی خاص

برای تاسیس این شرکت‌ها باید به ماده ۲۰ لایحه قانونی ۱۳۴۷ مراجعه کرد. در این لایحه بیان شده که شرکای این شرکت‌ها باید اساسنامه شرکت را امضا کنند. این کار می‌تواند توسط شخص یا یک وکیل انجام شود. حداقل سرمایه برای تاسیس این شرکت‌ها الزامی است. برای این شرکت‌ها باید افرادی به عنوان مدیر و بازرس انتخاب شوند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص نیاز به مدارک مشخصی است. از جمله این مدارک می‌توان به دو برگ اظهارنامه شرکت که به امضای تمامی سهامداران شرکت رسیده اشاره کرد. دو جلد اساسنامه و دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی که به امضای سهامداران و بازرسان شرکت رسیده نیز باید تهیه شوند. دو نسخه از صورت جلسه هیئت مدیره و فتوکپی شناسنامه سهامداران شرکت از ملزومات هستند.

 گواهی پرداخت ۳۵ درصد از سرمایه در بانک نیز نیاز است. کپی کارت ملی هم برای ثبت این شرکت‌ها باید ارائه شود. اساسنامه این شرکت‌ها باید شامل نام و موضوع اصلی شرکت باشد. مرکز اصلی و محل شعبه آن نیز باید در اساسنامه ذکر شوند. مبلغ سرمایه شرکت و تعیین میزان نقدی و غیر نقدی سرمایه، تعداد سهام بی نام و با نام، تعیین مبلغ پرداخت شده هر سهم و نحوه انتقال سهام از دیگر ملزومات اساسنامه هستند.

در اساسنامه باید طریقه تبدیل سهام و امکان صدور اوراق قرضه نیز وجود داشته باشند. ترتیب دعوت مجامع عمومی شرکت و طریق شور و اخذ رای نیز از دیگر ملزومات هستند. در اساسنامه باید حدود اختیار مدیران مشخص شود. تعیین آغاز و پایان سال مالی و... نیز باید در اساسنامه ذکر شوند.

سخن پایانی

باتوجه به مطالب بالا یکی از شرکت‌هایی که در کشور ما توسط موسسه‌های مختلف به ثبت می‌رسد، شرکت سهامی خاص نام دارد. این شرکت برای به ثبت رسیدن، نیاز به مدارک و هزینه‌های مربوطه داشته و باید یک نام مشخص برای آن انتخاب کرد. ثبت شرکت سهامی خاص به عنوان یک شرکت تجاری بوده و در زمینه‌های گوناگون به ثبت می‌رسد.‌ برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این شرکت‌ها با ما در تماس باشید.