24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

نگاهی به طرح نابغه پارک ملی گلستان


از امکانات ارائه شده در این مکان گردشگری میتوان به واحدهای پذیرایی، مکانهای تفریحی و گردشگری اشاره کرد که مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار گرفته است.مجتمع رفاهی تفریحی شهر سبز نام رسمی تلهکابین رامسر است که در دو بخش در حال فعالیت است. در فاصله های بسیار کوتاهی از این منطقه جاذبه ها و مکان های دیگری وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. پس اگر به دنبال مکانی آرام و دور از هیاهو هستید، قید بازدید از جنگل گیسوم در تابستان را بزنید! پس چنانچه هوس کمپزدن در جنگل گیسوم در بهار را کردید، حواستان به این موضوع باشد. اما بازدید از جنگل گیسوم در زمستان لطف و مزایای خاص خودش را دارد. با این که گوشهگوشه استان گیلان زیبا و تماشاییست و هر منطقه آن حکم یک لوکیشن عکاسی جذاب را دارد اما بعضی از مکانها انگار از دل یک کارت پستال بیرون آمدهاند و بازدید از آنها از واجبات سفر به این استان است. تالش در حدود پانزده سال قبل با سرمایه گذاری شهرداری به عنوان قطب گردشگری استان گیلان مورد توجه قرار گرفت. براساس نتایج سرشماری سال 1385 جمعیت این روستا 2500 نفر برآورد شده است. در ۱۵ خرداد سال ۱۳۶۱، طی یک حرکت ناجوانمردانه، یکی از گروهکهای منافق هفت نفر از جوانان این منطقه رو ترور کردن و به شهادت رسوندن.

بهار در بزرگترین جنگل های ایران بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۷، مدیر آب استان مازندران در سال ۹۰ تعهد محضری داده است که تا دوسال قبل از آبگیری ، زباله های دفن شده در میدان زباله عمارت به محل دیگری منتقل شود. علی جوان حاذقخواه روز شنبه به خبرنگار ایرنا، افزود: مراحل تکمیل طرح تعریض و بهسازی هفت کیلومتر از جاده ترانزیتی گالیکش - پارک ملی گلستان با اختصاص هزار میلیارد ریال اعتبار از منابع ملی و استانی در جریان سفر ۱۳ اسنفد سال قبل رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به استان گلستان، پایان رسیده و آماده بهرهبرداری است. رستوران قزل پارک دالخانی از بین تمام رستورانهای شهر رامسر رتبه ۱۲ رو به خودش اختصاص داده. بعد از اینکه به این سهراهی رسیدی، به سمت راست برو تا به جاده ییلاقی جنگل دالخانی برسی. در ادامه می خواهیم برخی از مهم ترین و معروف ترین جاهای دیدنی جنگل دالخانی را بیشتر معرفی کنیم. آب از ارتفاعات سوردار و از پایین دست حرم امام زاده ای که درآنجاست به پایین سرازیر می شود و همچنین (او) در زبان طبری به معنی آب است، به همین دلیل است که نام آبشار از ترکیب این دو کلمه به حرم او معروف شده است. گیسوم علاوه بر جنگل و دریا، یک دریاچه هم در نزدیکی خود دارد که به دریاچه دیگه سرا معروف است. فقط کافیست حدود 10 کیلومتر به سمت روستای سیاه بیل رانندگی کنید و وارد روستای دیگه سرا شوید. از بین این روستاها، روستای گتگسر است که اهالی آن بسیار مهمان پذیر هستند و ویلاهای خود را به عنوان اقامتگاه به مهمانان اجاره می دهند.

برای اجاره ویلا، اجاره خانه، اجاره آپارتمان و اجاره سوئیت در شهر لنگرود، از شهرهای نزدیک به لاهیجان، به این بخش از سایت بروید. می توانید به آنجا بروید و ساعاتی خوش را در کنار خانواده تجربه کنید. رانندگی در این مسیر، شما را به یاد سرزمین های خوش رنگ قصه ها می اندازد؛ آرزو می کنید که دیرتر به مقصد برسید و این جاده بی انتها باشد. هر کسی که قصد سفر به دل جنگل و طبیعت را دارد مطمئناً برای لذت بردن از فضای سرسبز و خوش آب و هوای آن مکان به آن جا سفر میکند. با این اوصاف دیلمان بهمعنای مکان بلندی است که در آن دامداری میکنند.برخی دیگر بر این باور هستند که نام دیلم نیز از دو واژه «دیل» و «لم» تشکیل شده که «دیل» بهمعنای میان و درون است و واژه «لم» نیز معنای بیشه و جنگل را میدهد. ریزش شدید آب درون حوضچه سبب میشود تا مقدار زیادی از قطرات آب به بالا پرتاب شود. عبور نور از میان روزنههای شاخ و برگ درختان و بازتاب آن از حوضچه آبشار در میان هیاهوی آب، ترکیبی بسیار دلپذیر میسازند. آبشار سیاسرت از کوه سماموس رامسر سرچشمه میگیرد و زیبایی ارتفاعات را در سطح زمین جاری میکند. بام استان گیلان یا همان قله سماموس در جبهه جنوبی این منطقه خودنمایی میکند.

طبیعت استان گیلان و شهرستان تالش به رسم دیگر مناطق سبز ایران، در فصل بهار، تنپوشی رنگارنگ از تازگی زمین به تن دارد. آسمان آبی، زمین سبز و هوای مه گرفته تنها بخشی از زیبایی هاست که می توان در شهر آلاشت سوادکوه آن را به چشم دید. دکتر درستکار در بخشی از جنگل گیسوم، یک پارک جنگلی به مساحت 1071 هکتار ساخته اند که طبیعت بسیار چشم نواز و زیبایی دارد. مساحت این جنگل، حدود ۸۰ کیلومتر است. پس از گذراندن ۵ کیلومتر در جاده اسالم، تابلوی ورودی جنگل را خواهید دید. رژیم رودخانه هراز برفی - بارانی منظم و دارای دوره پر آبی در طول ماههای بهار میباشد .براساس مطالعات بعمل آمده مشخص گردید که وسیع ترین و پرآب ترین رودخانه استان مازندران از میان شهر سرخ رود عبور نموده و این حوزه را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرده و از میان شهر سرخ رود به دریا میریزد این رودخانه پس از سفید رود دومین رودخانه پرآب حوزه دریای مازندران به شماره میآید به جهت اهمیت این رودخانه برای روستاهای حوزه نفوذ سرخ رود جهت اقتصاد معیشتی روستائیان لازم است که مختصری از خصوصیات رودخانه پر اهمیت عنوان گردد . این عمارت در دورهی رضاخان با معماری دو طبقه به سبک و سیاق اورپاییها بنا شده و با عنوان نخستین موزه شمال لقب گرفته است. در بخش جنوبی این قلعه و کنار زائده متصل به بنا، بخش دیدهبانی با دو طبقه با راه پلههای ارتباطی آن دیده میشود که ورودی و درگاه قلعه را تشکیل میدهند.

قله حسن خان در کنار روستای لیما بر روی تپه مشرف به تمام اشکور و جنگلهای سرسبز پس دره و رود خانه پر آب آن قرار دارد. سموش نام این مکان تفریحی است که زیباترین بخش آن رودخانه ای به طول ۱۳ کیلومتر از دره ای بین روستاهای جواهردشت و رودپشته دشت شروع و بعد از عبور از میان جنگلها به رودخانه پلورود در محل سد پلورود متصل می شود. در نزدیک رحیم آباد مکان تفریحی زیبایی وجود دارد که شما می توانید در اسرع وقت آن را ببینید. این روستا در انتهای جاده ییلاقی رحیم آباد واقع شده است. برج گنبد ورودی روستاهای زیبا و ییلاقی نظیر وندچال اترگله گرزین خیل مالی دره وسیه سر سنگ سرگ زاهدسراست، ییلاقهایی که زادگاه بزرگان زیادی در تاریخ سوادکوه بودند. روستای زیارت در دامنه شمالی رشته کوه البرز، در درون دره قرار دارد و کوه های بلند کولی چال، لندی کوه و سروان سر تلنبار از جهات شرق، غرب و جنوب روستا را احاطه کرده اند. آبریز این کوهها در گذر زمان، موجب پیدایش دهها دره و تنگه در اطراف دشت لار و نیز جریان آب چشمههای آن سبب پیدایش رودخانۀ لار شده است که در گذشته به دره و رودخانۀ هراز میریخت و اکنون در پشت سد لار ذخیره، و بهوسیلۀ لوله به روستای کلان منتقل، و از آنجا برای مصرف مردم تهران به این شهر هدایت میشود. تنها چند روستای کوچک در این مناطق وجود داشت که محل زندگی انسان ها بود. البته با توجه به حضور دائمی انسان ها در روستاها و مکان های تفریحی، خیلی کم پیش می آید که حیوانات به انسان ها یا محل زندگی آنها نزدیک شوند.

با قرار گرفتن در دل دریا، حس سبکی به انسان دست می دهد. این آرامش سبب گرفتن ارتباط شما با این جنگل زیبا میشود که لازم است بگوییم در این منطقه جاذبههای تفریحی گوناگون بسیاری وجود دارد که در ادامه به معرفی و برسی آنان خواهیم پرداخت. واش به واش: این اصطلاح به نوعی تقسیم زمین در گذشته اشاره دارد؛ تقسیمی که بهصورت زبانی و بر پایه اعتماد متقابل، حتی بدون در نظر گرفتن متراژ، سند و پلاک زمین صورت میگرفت. مسیر روستا: جاده پیچ و تاب دار جواهردشت را حدود دو ساعت رانندگی می کنید و یا با جیپ های بسیار قدیمی بدون پلاک که رانندگان آنها مردم همان منطقه هستند به سمت روستا می روید و در مسیر از شهرهای کلاچای و چابکسر نیز گذر می کنید. فرماندار آستارا با اشاره به اینکه هم اکنون تردد وسایل نقلیه در گردنه حیران ادامه دارد، تصریح کرد: تردد در گردنه حیران این شهرستان در شرایط عادی بوده، اما به دلیل بارش برف در برخی نقاط و بروز پدیده کولاک، و کوهستانی بودن این گردنه و شرایط خاص رانندگان باید دقت و هوشیاری کامل را داشته باشند. برای استراحت کردن می توانید از رستوران های اطراف که وجود دارد استفاده کنید اما پیشنهاد می کنم که تا انتها این جاده را بروید و پا روی ابرها بگذارید.

ازآنجاییکه رطوبت هوا در این منطقه بسیار زیاد است، بهتر است تا در حدفاصل ماههای شهریور تا آذر (به دلیل خنکی هوا) به جنگل نوردی در دو هزار بروید. تعداد هتلهای کلاردشت زیاد نیست. این پارک ۱۵ سال گذشته به یکی از محبوب ترین مقاصد و دیدنی های گردشگری در استان گیلان تبدیل شد و همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران است. پارک جنگلی گیسوم رشت با پوشش گیاهی و جانوری متفاوت خود به مقصد ثابت گردشگری مسافران بدل شده است، طوری که هرکسی که گذرش به خطه گیلان میافتد، حتما سری هم به این جنگل بکر و دریای زیبایش میزند. شما در تابستان و در پلاژ گیسوم میتوانید تنی به آب بزنید و از شنا در دریا لذت ببرید. البته که اگر به قصد این تفریح لذتبخش به گیسوم میروید باید حواستان به وضعیت آبوهوایی هم باشد چون قایقها زمانی که دریا طوفانی است، فعالیت نمیکنند. پس اگر شما هم قصد اقامت در نزدیکی جنگل گیسوم را دارید، از هتل لیوادر تالش و هتل آپارتمان راستین تالش غافل نشوید! پس اگر قصد سفر به جنگل ناهارخوران را داشتید دوربین عکاسی را فراموش نکنید. اگر دوست دارید زمان خود را با تفریحات بیشتری سپری کنید، به ویژه اگر کودک همراهتان است، پارک هم یکی از گزینه های پیش رویتان است. اگر از انزلی هم بخواهید بروید تا ساحل گیسوم حدود یک ساعت راه در پیش دارید. آبشار زیارت در فاصله 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت شهرستان گرگان، به فاصله 11 کیلومتری جنوب ناهار خوران و 19 کیلومتری جنوب شهر گرگان واقع شده است و برای دسترسی به این آبشار باید از شهر گرگان به سمت شرق و مسیر جاده مشهد بروید.

بناها و خانههای روستای زیارت با سبک معماری قابلتوجهی ساخته شدهاند. کی به روستای فیلبند برویم؟ منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: احسان کمالی)آبشار لوه نسبت به سایر آبشارها دسترسی راحتتری دارد و تا نزدیکی آن میتوانید با اتومبیل بروید. با توجه به صعبالعبور بودن جاده فرعی خطیرکوه و مسیر دسترسی به روستای کنگلو و اجباری بودن کوهنوردی برای رسیدن به این قلعه، بهتر است فصول گرمتر سال را برای بازدید از قلعه کنگلو انتخاب کنید و از اواسط بهار تا اواخر تابستان به این منطقه بروید. پس از آنکه در طبیعت ناهارتان را نوش جان کردید، به ساحل بروید و با تفریحات آبی و غیرآبی مختلف یک روز به تمام معنا را بسازید. مسیر دسترسی به ابیانه: از مبدأ تهران وارد اتوبان خلیجفارس شوید و سپس مسیر خود را تا اتوبان تهران قم و پس از آن قم - اصفهان ادامه دهید. از تهران در مسیر غرب وارد اتوبان همت شوید یا از طریق اتوبان تهران کرج، خود را به ورودی بزرگراه تهران شمال برسانید. احتیاج دارید تا بتوانید در طبیعت برای خود و عزیزانتان یک غذای خوشمزه درست کنید. آن وقت مناظری را خواهید دید که حتما در گوشه ذهن و قلبتان ثبت خواهند شد؛ آن وقت از ته دل آرزو میکنید که زمان کش بیاید تا برف همه جا بنشیند و بتوانید عکسهای زیبایی از جنگل برفی بگیرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد