24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

واریکوسل درجه سه، روشهای تشخیص و درمان


واریکوسل درجه 3 یکی از بیماری های نسبتا شایع در مردان است. این بیماری معمولا در سنین نوجوانی بروز می کند و در صورت تداوم منجر به ناباروری می شود. برخی از موارد واریکوسل مرحله 3 نیازی به درمان ندارند، اما در موارد دیگر ممکن است فرد نیاز به جراحی داشته باشد.

واریکوسل یکی از شایع ترین علل تولید کم اسپرم و کیفیت پایین اسپرم در مردان است. این بیماری باعث ناباروری مردان می شود. پزشکان متخصص واریکوسل را بر اساس اندازه بیضه بیمار به سه درجه بالینی طبقه بندی می کنند: واریکوسل درجه 1، واریکوسل درجه 2 و واریکوسل درجه 3. با این حال، باید به خاطر داشت که همه انواع واریکوسل بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارد.

می دانیم که بیضه ها مسئول تولید 1) هورمون ها و 2) اسپرم هستند، اما این بیماری می تواند در عملکرد بیضه ها اختلال ایجاد کند و همچنین باعث عدم رشد طبیعی بیضه ها و یا حتی کوچک شدن آنها شود. در مرحله 3 بیماری واریکوسل، افراد می توانند بیماری را درک کنند زیرا علائم بیماری به وضوح قابل مشاهده است.

حدود 15 درصد از پسران در دوران نوجوانی به این بیماری مبتلا می شوند و می تواند تا سال های بعد نیز ادامه یابد. در صورت تداوم بیماری، اثرات آن بر عملکرد بیضه به مرور زمان افزایش می یابد.

علائم واریکوسل

در این قسمت در مورد علائم واریکوسل صحبت خواهیم کرد. این بیماری دارای علائم زیر است:

- ممکن است باعث ناراحتی از شدید تا کسل کننده شود

- درد هنگام ایستادن یا ورزش به خصوص برای مدت طولانی بدتر می شود

در طول روز بدتر می شود

درد دردناک هنگام دراز کشیدن به پشت

ضعف باروری

- وجود تومور در یکی از بیضه ها

آکنه

- بزرگ شدن و درگیری عروق کیسه بیضه که معمولاً شبیه کیسه کرم است.

- درد شدید و مداوم در بدن

علائم فوق در تمام درجات واریکوسل رایج است، اما می توان به عوامل زیر به عنوان علائم بارز واریکوسل درجه 3 اشاره کرد:

- ناباروری مردانه

درد بیضه در برخی افراد

- کاهش حجم بیضه در جمعیت اطفال

- بزرگ شدن و پیچ خوردگی سیاهرگ ها یا سیاهرگ های مچ پا

- وزن بدون درد، تورم و ترشح بیضه ها

عوامل واریکوسل درجه 3

هر بیضه به بند ناف مرد متصل است. آنها همچنین حاوی سیاهرگ ها، رگ های خونی و اعصابی هستند که از این غدد عروقی حمایت می کنند. دریچه های یک طرفه در سیاهرگ های سالم در کیسه بیضه خون را از بیضه ها به بیضه ها و سپس به قلب می برند. گاهی اوقات دریچه‌های وریدهای بند ناف جریان خون طبیعی را مسدود می‌کنند، بنابراین این حمایت باعث گشاد شدن سیاهرگ‌ها (از لحاظ فنی گشاد شدن) می‌شود. این می تواند به بیضه ها آسیب برساند و باروری را بدتر کند. این بیماری، از جمله واریکوسل مرحله 3، معمولاً در نوجوانی رخ می دهد و اغلب در سمت چپ است - احتمالاً به دلیل وضعیت سیاهرگ بیضه چپ.

عوارض این بیماری به شرح زیر است:

- بیضه های آسیب دیده کوچک می شوند. بیضه ها از لوله هایی تشکیل شده اند که اسپرم تولید می کنند و اگر آسیب ببینند (مانند رگ های خونی)، بیضه ها کوچک و نازک هستند. مشخص نیست که چه چیزی باعث انقباض بیضه ها می شود، اما عملکرد نادرست دریچه ها می تواند باعث لخته شدن خون در رگ های خونی شود. این باعث افزایش فشار در سیاهرگ ها می شود و می تواند به بیضه ها آسیب برساند.

- نابارور مرحله سوم واریکوسل می تواند دمای ناحیه و اطراف بیضه ها را بسیار بالا نگه دارد. با تولید اسپرم بر حرکت و عملکرد آن اثر منفی می گذارد.

به طور کلی، ناباروری اولیه برای زوجی استفاده می شود که پس از حداقل یک سال تلاش نتوانسته اند بچه دار شوند. اما ناباروری ثانویه برای توصیف زوجی استفاده می شود که حداقل یک فرزند داشته اند اما قادر به باردار شدن مجدد نیستند.

تشخیص واریکوسل

واریکوسل همیشه در خواب احساس یا دیده نمی شود. اما سونوگرافی اسکلت می تواند عروق اسپرماتیک را اندازه گیری کند و پزشک تصویر واضح و دقیقی از وضعیت فعلی ارائه می دهد. هنگامی که واریکوسل تشخیص داده می شود، پزشک یکی از مراحل بالینی را تعیین می کند. واریکوسل 1 تا واریکوسل 3 بر اساس اندازه تومور در بیضه طبقه بندی می شود. گرید 1 کوچکترین نوع واریکوسل و درجه 3 بزرگترین آن است.

البته اندازه لزوماً روی درمان کلی بیماری تأثیر نمی گذارد، زیرا ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. لازم به ذکر است که گزینه های درمانی بر اساس میزان ناراحتی و مشکلات ناباروری تعیین می شوند.

واریکوسل کلاس 3

این امکان وجود دارد که درمان واریکوسل درجه 3 ضروری نباشد. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل بدون نیاز به درمان می توانند بچه دار شوند. با این حال، اگر واریکوسل شما باعث درد، ضعف بیضه یا ناباروری می شود، یا اگر به فکر درمان باروری هستید، ممکن است بخواهید واریکوسل خود را درمان کنید. برای درمان به دکتر کیوان آقامحمدپور مراجعه نمایید.


هدف از جراحی درمان رگ های خونی آسیب دیده و بازگرداندن جریان خون به رگ های خونی طبیعی است. درمان واریکوسل برای ناباروری مردان می تواند باعث بهبود یا درمان ناباروری و بهبود کیفیت اسپرم شود.

علائم درمان واریکوسل در نوجوانان شامل آتروفی پیشرفته بیضه، درد یا نتایج منفی تست اسپرم است. اگرچه درمان واریکوسل کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد، اما مشخص نیست که آیا واریکوسل درمان نشده کیفیت اسپرم را در درازمدت مختل می کند یا خیر.

درمان واریکوسل خطرات نسبتا کمی دارد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- دور بیضه ها مایع درست کنید

- عود واریکوسل.

- عفونت

- آسیب به عروق خونی قرمز

در پایان لازم به ذکر است که گزینه های درمانی واریکوسل درجه 3 به شرح زیر است:

- جراحی باز

- جراحی لاپاروسکوپی

- آمبولیزاسیون زیر جلدی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد