24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

اگر یک چاپگر واقعی می خواهید که متن و تصاویر را با سرعت و کیفیت بالا چاپ کند، به خرید یک چاپگر لیزری فکر کنید. پرینترهای لیزری یکی از بهترین و پرطرفدارترین مدل های چاپگر در دنیا هستند که در بازار ایران وجود دارند. سرعت و دقت چاپ در آنها بسیار بالاتر از سایر مدل های چاپگر است. بنابراین از پرینترهای لیزری برای نیازهای اداری و شخصی و خانگی استفاده می شود.

برای اینکه بدانید پرینتر لیزری دقیقا چیست و چگونه کار می کند و انواع آن را بشناسید با ما همراه باشید.


تاریخچه پرینترهای لیزری و چاپ لیزری

چاپگر لیزری توسط زیراکس در دهه 1960 و زمانی که ایده استفاده از لیزر برای ایجاد تصاویر روی درام دستگاه کپی برای اولین بار مطرح شد، توسعه یافت. پرینترهای لیزری به طور گسترده در دفاتر بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا به طور کلی کارآمدتر از چاپگرهای جوهر افشان هستند.

وظیفه اصلی چاپگرها دریافت تصاویر و متون مختلف از رایانه و چاپ آنها بر روی کاغذ است. کیفیت و سرعت بالا در فرآیند چاپ یکی از مزیت های اصلی چاپگر است و با چاپگر لیزری می توانید پروژه های متنی و گرافیکی مختلف را با کیفیت بالا و بسیار سریع چاپ کنید.

پرینترهای لیزری مشابه دستگاه های فتوکپی عمل می کنند. در واقع، سازندگان چاپگرهای لیزری را بر اساس عملکرد دستگاه های فتوکپی توسعه داده اند. همانطور که می دانید در دستگاه فتوکپی، یک پرتو شفاف نور از صفحه نمایش عبور می کند تا تصویر مورد نظر را روی کاغذ کپی کند. پرینتر لیزری نیز به همین صورت عمل می کند.


پرینتر لیزری چیست؟

احتمالا شما هم تجربه ایجاد الکتریسیته ساکن پس از مالش برخی مواد را داشته اید. به عنوان مثال وقتی بادکنکی را به لباس های پشمی خود می زنید، می بینید که بادکنک پلاستیکی جذب لباس های پشمی می شود. در این فرآیند الکترون ها از سطح یک ماده جدا شده و روی سطح ماده دیگر قرار می گیرند. در پرینترهای لیزری نیز این اتفاق می افتد. در پرینترهای لیزری، این نیروی الکترواستاتیک است که باعث می شود فرآیند چاپ انجام شود. الکترواستاتیک نیرویی است که بارهای الکتریکی بر یکدیگر وارد می کنند.

توجه داشته باشید که وقتی چاپگر لیزری روشن می شود، دسته ای از پرتوهای لیزر به جلو و عقب حرکت می کنند تا تصویر مورد نظر روی درام ایجاد شود که شارژ نیز می شود. به این طبل سنگین طبل می گویند. اکنون تونر دستگاه نیز در حال شارژ شدن است و به دلیل قانون انتقال شارژ، تونر تصویر را به کاغذ منتقل می کند. در نهایت تصویر منتقل شده به کاغذ با حرارت فیوزر به صفحه چسبانده می شود. با این فرآیند، پرینترهای لیزری بر خلاف دستگاه های کپی، برای چاپ نیازی به سند فیزیکی ندارند و اسناد موجود در رایانه شما بسیار سریع و آسان قابل چاپ هستند.


چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

هنگامی که چاپگر به دستگاه دستور چاپ یک سند را می دهد، موتور چاپگر لیزری با دریافت سیگنال از دستگاه شروع به کار می کند و فرآیند چاپ شروع می شود.

چرخ شارژ فرمان را به صورت الکترواستاتیک شارژ می کند. یک پرتو لیزر به سمت آینه چند ضلعی شلیک می شود و تصویری را ایجاد می کند که در جهت چرخ حساس به نور پخش می شود. ذرات تونر به صورت الکترواستاتیکی به سمت تصویر روی چرخ جذب می شوند و سپس بار قوی از درام روی کاغذ کشیده می شود. در نهایت فیلم از کوره عبور می کند و با حرارت و فشار روی کاغذ ثابت می شود. لیزرهای رنگی از همین روش برای چاپ آبی، قرمز، زرد و سیاه استفاده می کنند.

برای درک عملکرد چاپگر لیزری، ابتدا باید با اجزای مهم این چاپگرها آشنا شوید. در ادامه این مقاله با اجزا و قطعات پرینترهای لیزری بیشتر آشنا خواهید شد.


قطعات و اجزای پرینتر لیزری

در داخل یک چاپگر لیزری، منبع نور مجهز به یک آینه چند ضلعی را خواهید دید. قطعات اصلی چاپگر شامل چرخ شارژ، چرخ راهنمای کاغذ، درام، کارتریج تونر و چرخ انتقال است. دستگاه فیوزینگ در این چاپگرها از یک چرخ فشاری و یک چرخ دوار تشکیل شده است.


تونر در پرینترهای لیزری

تونر یکی از مهم ترین قطعات در دستگاه های لیزر است که وجود آن برای دستگاه به همان اندازه اهمیت دارد که جریان خون در رگ ها برای زندگی انسان مهم است. جوهر باید برای چاپ تصاویر و متن در چاپگرهای جوهرافشان استفاده شود. اما وضعیت در مورد پرینترهای لیزری متفاوت است. تونر وظیفه چاپ متن روی کاغذ و دستگاه های لیزر را بر عهده دارد. آنچه شما باید بدانید این است که تونر همان جوهر نیست. در عوض، تونر یک ماده پودری و خشک است که حاوی ذرات میکروسکوپی است که بار الکتریکی دارند.

تونر ترکیبی از رنگدانه ها و رزین ها و سایر مواد دانه ای است که مخصوص چاپگرهای لیزری ساخته شده است. تونر پرینتر لیزری یک عنصر ضروری برای پرینترهای لیزری است. تونرها دقیقاً یکسان نیستند و هر چاپگر لیزری از تونرهای مخصوص به خود استفاده می کند. درست است که تونر نقش بسیار مهمی در پرینتر لیزری دارد، اما برای درست کار کردن به قطعات دیگری از پرینتر لیزری نیاز دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.


درام در پرینترهای لیزری

در یک چاپگر لیزری، درام یک بخش مهم استوانه ای است. درام با یک سیم با جریان الکتریکی مثبت شارژ می شود. همانطور که درام در چاپگر می چرخد، یک لیزر سطح قابل چاپ را روشن می کند. درام اکنون پودر سیاه پر شده با تونر را به کاغذ منتقل می کند. این پودر بسیار ریز است و فقط به قسمت های دارای بار منفی کاغذ می چسبد. انتقال بار مثبت به کاغذ با بار منفی به دلیل انتقال الکترواستاتیکی است.



فیوزر در پرینترهای لیزری

فیوزر یک غلتک گرم شده در چاپگر لیزری است که کاغذ از آن عبور می کند تا پودر ریخته شده روی کاغذ در اثر این حرارت و فشار ذوب شده و در داخل الیاف کاغذ رسوب کند.


انواع پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری یکی از بهترین گزینه ها برای چاپ، اسکن، کپی و فکس هستند. اما انواع مختلفی از این چاپگرها از جمله موارد زیر وجود دارد.

پرینتر لیزری یکبار مصرف و چند منظوره

چاپگرهای یکبار مصرف تنها یک کار را انجام می دهند و آن چاپ متن و اسناد گرافیکی روی کاغذ است. اما چاپگرهای چند کاره گزینه های مختلفی برای فکس، اسکن، چاپ و کپی اسناد دارند. MFP ها بیشتر برای محیط های اداری، تجاری و خرده فروشی استفاده می شوند. زیرا کارهایی مانند فکس، پرینت و کپی باید به طور مرتب در محل کار انجام شود. هزینه خرید و نگهداری پرینترهای چند کاره بیشتر از چاپگرهای تک کاره است. اما برای مصارف خانگی فقط داشتن یک چاپگر تک کاره با کیفیت کافی است.

پرینترهای تک کاره سرعت و کیفیت بالایی دارند و استفاده از آنها آسان است. پرینترهای یکبار مصرف به راحتی نگهداری می شوند و فضای کمی را اشغال می کنند. پرینترهای چندکاره بزرگتر از چاپگرهای تک کاره هستند. پرینترهای چندکاره رنگی به قدری کیفیت بالایی دارند که فقط توسط دفاتر فنی و مهندسی یا ارائه دهندگان خدمات چاپ استفاده می شوند. پرینترهای لیزری سه کاره و پرینترهای لیزری چهار کاره از جمله پرینترهای چندکاره هستند.


چاپگرهای سه بعدی به چه معناست؟

پرینترهای لیزری سه کاره توانایی انجام سه عملکرد چاپ، کپی و اسکن را دارند و وجود آنها برای محیط های آموزشی و سازمانی بسیار مفید است.

چاپگر چهار صفحه ای به چه معناست؟

چهار پرینتر لیزری می توانند چهار کار خاص از جمله چاپ، اسکن، کپی و فکس را انجام دهند. در چاپگر چند منظوره، برای استفاده از عملکرد فکس، خط تلفن باید به خط ثابت متصل باشد.



پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید

همانطور که از نام آن پیداست، چاپگرهای رنگی می توانند اسناد را در طیف های مختلف رنگی چاپ کنند. اما یک چاپگر سیاه و سفید فقط می تواند اسناد را به صورت سیاه چاپ کند. کارتریج در چاپگرهای سیاه و سفید استفاده می شود. اما چاپگرهای رنگی از 4 کارتریج رنگی برای چاپ رنگ های مختلف استفاده خواهند کرد.

با توجه به پیچیدگی پرینترهای رنگی و قیمت بالای کارتریج های رنگی، هزینه خرید و نگهداری پرینترهای رنگی بیشتر از چاپگرهای سیاه و سفید خواهد بود. البته سرعت چاپگرهای سیاه و سفید از سرعت چاپگرهای رنگی بیشتر است. زیرا چاپ تصویر و عبور از 4 کارتریج رنگ مختلف زمان بیشتری می برد. با پرینترهای رنگی می توانید تصاویر و فایل های گرافیکی را با کیفیت بالا و رنگ های جذاب چاپ کنید.

حالا که با انواع پرینترهای لیزری آشنا شدید، شاید به این فکر کنید که بهترین و حرفه ای ترین چاپگر را برای خود بخرید. با این حال، بهتر است ابتدا هدف اصلی از خرید چاپگر را مشخص کنید و مدل دقیق چاپگر را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر شما یک فریلنسر یا دانشجو هستید و گاهی اوقات نیاز به چاپ صفحات مورد نظر خود دارید، یک چاپگر سیاه و سفید یکبار مصرف برای شما مناسب است که می توانید آن را ارزان تر خریداری کرده و برای کارهای مهم خود استفاده کنید.


کارتریج جوهر پرینتر لیزری

همانطور که قبلاً گفتم تونر جوهر نیست. جالب اینجاست که بسیاری از افراد کارتریج را با تونر اشتباه می گیرند. اما تونرها و کارتریج ها نیز متفاوت هستند. تونر پرینتر لیزری در کارتریج ذخیره می شود و کل فرآیند چاپ با مواد تونر انجام می شود.

یک پرینتر لیزری سیاه و سفید دارای یک کارتریج تونر سیاه است. اما پرینتر لیزری رنگی دارای 4 کارتریج مختلف با رنگ های مختلف است که می تواند متن و تصاویر رنگی مختلف را به خوبی روی کاغذ چاپ کند.


بهترین برندها و صاحبان فناوری چاپگر لیزری

امروزه شرکت هایی در زمینه تولید پرینترهای لیزری فعالیت می کنند، اما برندهایی مانند Canon، HP، Samsung، Epson و Brother از جمله برندهای مطرح در زمینه چاپگرهای لیزری هستند که پرینترهای باکیفیت را به بازار عرضه می کنند.

در بین این برندها پرینترهای لیزری اچ پی و پرینترهای لیزری کانن پیشرو و صاحب فناوری هستند که به همین دلیل مورد قبول مشتری قرار می گیرند و پرفروش ترین پرینترهای لیزری در بازار ایران می باشند.


نکات مهم در استفاده از چاپ لیزری

اگر قصد استفاده از پرینتر لیزری را دارید، خوب است به نکات زیر توجه کنید:

میزان استفاده از پرینترهای لیزری: اولین نکته مهم در هنگام خرید پرینترهای لیزری انتخاب چاپگر مناسب با توجه به نیازهای فردی است. به این معنی که باید به قابلیت های چاپگر توجه کنید و چاپگری را انتخاب کنید که دقیقا مطابق با نیاز شما باشد.

اندازه کاغذ قابل استفاده در چاپگر : در خرید پرینتر لیزری به اندازه کاغذ قابل استفاده در دستگاه توجه کنید و متوجه شوید که آیا متون و تصاویر روی انواع کاغذ A4 و A5 قابل چاپ هستند یا خیر؟



ظرفیت کاغذ در سینی چاپگر: به تعداد برگه هایی اطلاق می شود که می توان در پایین چاپگر قرار داد تا فرآیند چاپ به طور مداوم و بدون وقفه انجام شود. به عنوان مثال، اگر ظرفیت کاغذ سینی چاپگر 100 برگ باشد، می توانید همزمان 100 برگ را چاپ کنید.

سرعت چاپ: بر اساس سرعت چاپ، متوجه خواهید شد که دستگاه می تواند چند صفحه در دقیقه چاپ کند. سرعت چاپ یک چاپگر با یک عدد مشخص می شود و یک واحد ppm (صفحه در دقیقه) برای تعیین آن استفاده می شود.

زمان تحویل سفارش چاپ اول: این به مدت زمان ارسال سفارش چاپ تا تکمیل فرآیند چاپ اشاره دارد؟ هرچه این فاصله کوتاهتر باشد، چاپگر سریعتر کار می کند و چاپگر شما سریعتر دستورات خود را اجرا می کند.

حافظه چاپگر: چاپگرها حافظه مخصوص به خود را دارند که برای جلوگیری از خطا در هنگام چاپ اسناد وجود دارد. حافظه چاپگر (رم دستگاه) به بهبود سرعت و کیفیت چاپ کمک می کند. واحد حافظه پرینتر مگابایت است. توجه داشته باشید که هر چه حافظه قدرتمندتر باشد، سرعت و کیفیت چاپ بالاتر است.

چاپگر: یک چاپگر لیزری از یک پردازنده برای انجام چاپ استفاده می کند. در چاپگر لیزری، اطلاعات مربوط به کل صفحه باید در حافظه چاپگر ذخیره شود و سپس از حافظه به واحد چاپ منتقل شود. مسئولیت پردازش و ارسال صفحات به عهده ناشر است.

اتصالات چاپگر تمام پورت ها و امکاناتی که به اتصال چاپگر به دستگاه های دیگر کمک می کند در دسته اتصالات چاپگر گنجانده شده است. برخی از پرینترهای لیزری دارای پورت USB هستند. یعنی می توانید فلش و کامپیوتر را به چاپگر متصل کنید و فایل های مورد نظر را خیلی سریع چاپ کنید. برخی از چاپگرها می توانند از طریق یک شبکه با استفاده از کابل اترنت چاپ کنند. برخی دیگر دارای Wi-Fi هستند و می توانند به صورت بی سیم به شبکه یا مستقیماً به رایانه ها و تلفن های همراه متصل شوند.

دکمه‌های چاپگر و صفحه: می‌توانید از دکمه‌ها و صفحه‌نمایش چاپگر برای کنترل روشن و خاموش کردن سایر عملیات چاپگر استفاده کنید. توصیه می کنیم هنگام خرید چاپگر، گزینه مناسبی را انتخاب کنید.

کیفیت و وضوح چاپگر: منظور از وضوح، کیفیت و وضوح چاپگر است که با نمایش تعداد نقاط چاپ شده در هر اینچ (Dots Per Inch) مشخص می شود. وضوح بالاتر در چاپگر به معنای کیفیت بالاتر چاپگر است.

ظرفیت چاپ ماهانه: در ادارات و سازمان ها باید به ظرفیت چاپ ماهانه چاپگر توجه کرد و به سراغ چاپگری با ظرفیت چاپ بالاتر رفت.


ویژگی های جالب پرینترهای لیزری

پرینترهای لیزری معمولا ویژگی های جذاب و خاصی دارند. یکی از ویژگی های پرینترهای لیزری امکان روشن و خاموش شدن خودکار است. به عبارت دیگر، اگر دستگاه در حالت چاپ نباشد، به طور خودکار به حالت Sleep رفته و پس از ارسال دستور چاپ دوباره روشن می شود. این باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود. یکی دیگر از ویژگی های جذاب پرینترهای لیزری چاپ از راه دور یا eprint است. این به شما اجازه می دهد تا کارهای مختلفی مانند چاپ را بدون نیاز به نشستن پشت سیستم انجام دهید.



خرید پرینتر لیزری

سریع ترین و مطمئن ترین راه برای خرید پرینتر لیزری تک کاره یا چند کاره، خرید اینترنتی دستگاه مورد نیاز است. در سایت آوای فرهنگ آریا می توانید انواع پرینترهای لیزری رنگی و سیاه و سفید از برندهای اچ پی و کانن را به همراه بهترین قیمت ها مشاهده کرده و مناسب ترین و بهترین ها را خریداری نمایید. پرینتر لیزری با گارانتی معتبر

ما به شما کمک می کنیم چاپگر مورد نظر خود را با خیال راحت بخرید. پس از خرید محصولات ما با گارانتی معتبر برای شما ارسال می شود. بنابراین، اگر قصد خرید یک چاپگر لیزری درجه یک و با کیفیت را دارید، هم اکنون به فروشگاه اینترنتی ما مراجعه کنید و از بین ده ها مدل پرینتر، چاپگر مورد نظر خود را انتخاب کنید.


مطالعه از رفرنس: https://avafarhang.com/what-is-laser-printer/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد