24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

ورق آهن راه راه چیست؟


ورق های فرفورژه را می توان یکی از محصولات جدید فلزی دانست که با توجه به سلیقه مدرن کنونی و بیشتر جنبه های تزئینی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این محصول دارای ویژگی های بصری منحصر به فردی است که ظاهر آن را در فضاهای مدرن محبوب کرده است. باید بدانید که ورق های ضایعاتی در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. در زیر در مورد کاربرد ورق استیل خشدار و دستورالعمل آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چگونه ورق فلزی خراشیده می شود؟

قبل از بحث در مورد روش تولید ورق های خراشیده، یادآور می شویم که فولاد ضد زنگ با ایجاد یک لایه اکسید کروم غیرفعال از زنگ زدگی و خوردگی جلوگیری می کند. این لایه که وظیفه محافظت از سطح ورق ها را بر عهده دارد، فولاد ضد زنگ را در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون مقاوم می کند. هنگامی که این ورق ها پرداخت می شوند، لایه کروم بازسازی می شود و در برابر خوردگی مقاومت می کند.

ورق های فولادی خراشیده از آلیاژهای مختلف فولاد ضد زنگ ساخته می شوند که در صنعت به آن ورق های فولادی برس خورده نیز می گویند. ورق فولادی خراشیده شده پس از مراحل مختلف نورد سرد و گرم به صورت مکانیکی و در فرآیندی جداگانه توسط تسمه و برس ساینده خراشیده می شود. برای درک بهتر تعریف ورق فولادی خراشیده شاید بهتر باشد ورق فولادی خراشیده و ورق صیقلی را با هم مقایسه کنید.

درست است که فولاد ضد زنگ خراشیده یک فلز با کیفیت مات محسوب می شود و همانطور که گفته شد از مالش نوارها و برس های فلزی بسیار ریز ایجاد می شود. اما آنها با سایر ورق های تشت متفاوت هستند. تفاوت اصلی بین فولاد ضد زنگ صیقلی خراشیده و مات در این است که سطح فولاد ضد زنگ خراشیده ناهموار اما یکنواخت است، در حالی که سطح فولاد ضد زنگ جلا داده شده کاملاً صاف است. کیفیت سطح فولاد ضد زنگ نورد شده با درجات پرداخت متفاوت، از مات تا براق، نتیجه فرآیندهای نورد ورق و در برخی موارد، عملیات شیمیایی سطح است. اما صفحه خراشیده صفحه ای است که پس از نورد و عملیات سطحی وارد مرحله نهایی می شود و با روش های مالش سطح آن به درجات مختلف خراشیده می شود. به این فرآیند پولیش باز نیز گفته می شود. صفحات پایه فولادی ضد زنگ و کلاف های مورد استفاده در تولید ورق فولادی موجدار معمولاً یکی از کیفیت های سطحی 2B-2R هستند. این مدل از ورق فولادی طبق استانداردهای جهانی به دو روش نورد گرم و سرد تولید می شود که هر کدام می توانند بر قابلیت ها و ویژگی های نهایی ورق فولادی موج دار تأثیر بگذارند. ورق فولادی خراشیده با دو روش مکمل و کارخانه خراشیده می شود. این ورق ها با روش کارخانه ای در طی مراحل تولید واکس می شوند. اما در روش اضافی این الگوی ورق ابتدا به صورت مات و براق تحویل داده می شود و سپس توسط اسکراچرهای خصوصی خراشیده می شوند. بدیهی است که کیفیت این دو فرآیند متفاوت است.

در این نوع عملیات سطحی، فولاد ضد زنگ با یک برس سنباده ریز یا برس های روی یک تسمه یا چرخ که به طور مداوم و یکنواخت در یک جهت حرکت می کند، پرداخت می شود. سپس با یک تسمه یا ساینده نرم دیگر صیقل داده می شود.این روش ترشی به فولاد ضد زنگ درخشندگی مات بی نظیری می بخشد.معمولاً این نوع سطح به دلیل چیدمان و یکنواختی خراش های نازک روی سطح فلز دارای اثر بازتاب نور خاصی است. . در عین حال، به لطف خواص ویژه فولاد ضد زنگ، درخشش خود را حفظ می کند، بنابراین ظاهری متمایز دارد که اغلب یک انتخاب منحصر به فرد برای کاربردهای تزئینی است.

ورق فولادی خراشیده استاندارد

ورق های فولادی موجدار مهفا  مطابق با استانداردهای صنعتی جهانی در انواع مختلفی تولید می شوند. برخی از کیفیت های رایج عبارتند از #3، #4، و #6، که بر اساس کیفیت سطح طبقه بندی می شوند. بر اساس این طبقه بندی، ورق خراشیده شماره 3 دارای سطح زبرتر و شماره 6 دارای سطح نرم تری است. در این میان نوع #4 در ایران معروفتر و رایجتر است. از آنجایی که ورق های شماره 4 دارای خط و خش هستند، برخی از ایرادات مانند اثر انگشت در سطح آنها کمتر به چشم می خورد. به همین دلیل طرفداران زیادی برای کاربردهای تزئینی پیدا کرده اند. گاهی برای استحکام و دوام بیشتر سطح، یک لایه محافظ پلیمری نیز روی ورق فولادی خراشیده اعمال می شود. این لایه می تواند به عنوان محافظ عمل کند و مزیت دیگری برای فولاد خراشیده است.


یکی دیگر از مزایای فولاد ضد زنگ این است که 100٪ قابل بازیافت مانند سایر محصولات فولادی ضد زنگ است. به همین دلیل با محیط زیست سازگاری کامل دارد و آسیب بسیار کمتری به آن وارد می کند.

نوع فولاد گالوانیزه

ورق های فولادی موج دار را می توان بر اساس عوامل مختلفی به دسته های جداگانه تقسیم کرد. انواع اصلی ورق فولادی موجدار عبارتند از:

ورق فولادی ضایعات نوع 304

ورق فولادی خراشیده تیپ 304 به ورق استیل نچسب معروف است که از ورق استنلس استیل 304 ساخته شده است. در ساخت این مدل از 18% کروم و 8% نیکل استفاده شده است. یکی از مزایای این مدل ورق موجدار مقاومت بسیار بالای آن است. این نوع صفحه رایج ترین نوع صفحه ضد زنگ در بازار است.

نوع 430 ورق فولاد ضد زنگ

نوع دیگری از ورق فولادی خراشیده از ورق استیل 430 تولید می شود که قابلیت جذب آهنربا را دارد به همین دلیل به آن ورق فولادی خراشیده می گویند. این نوع ورق مقاومت کمی دارد و برای تولید برخی از لوازم خانگی استفاده می شود.

ورق های فولادی را نیز می توان بر اساس رنگ سازنده در یکی از دو دسته زیر قرار داد:

طلای فولاد ضد زنگ

ورق فولادی با روکش طلا یکی دیگر از ورق های فولادی روکش دار است که در فرآیند PVD زرد شده است. در ساختار این حفاظ طلا از المان های تیتانیومی استفاده شده است که علاوه بر زیبایی بصری بالا، خواص فیزیکی بسیار خوبی نیز دارند. فولاد طلا در برابر ضربه و سایش مقاومت خوبی دارد و می تواند در برابر انواع پاک کننده ها مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

بی داغ لوه

علاوه بر فولاد ضد زنگ طلا، فولاد ضد زنگ دودی نیز نوع دیگری از فولاد ضد زنگ است. این مدل استیل کاملا شبیه استیل ضد زنگ طلایی بوده و به دلیل جذابیت خاصی که دارد کاربرد و طرفداران زیادی در طراحی داخلی دارد.

ظروف فولادی کشیده شده

ارزش تزیینی ورق های استیل نسبت به سایر ورق های فلزی باعث شده است که در دکوراسیون و طراحی منزل کاربرد داشته باشند. با توجه به ویژگی های واضح فولاد و مقاومت در برابر خوردگی، می توان از آنها در محیط هایی که آب در معرض آب قرار دارد استفاده کرد. اما استفاده از ورق های فولادی موج دار به همین جا ختم نمی شود و در موارد زیر قابل استفاده است:

ساخت انواع قطعات کشتی

از آن برای تولید درب و فروشگاه درب مترو استفاده کنید

طراحی معماری داخلی و محصولات فلزی تزئینی

ساخت داخل و خارج آسانسور و ساختمان

ساخت یخچال و قوطی.

ساخت دیوارپوش آشپزخانه های صنعتی و خانگی

ساخت انواع زیورآلات و ساعت

ساخت و تولید انواع درب استیل در اماکن تجاری، بیمارستانی و مراکز اداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد