24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

24 ساعته

24 ساعته با رویدادهای ایران و جهان

20 علت صدای کولر گازی و راه های رفع آن


صدای زیاد در کولر گازی یکی از نشانه های خرابی و آسیب دیدگی دستگاه است. این صداها می توانند به اشکال مختلف مانند خش خش، کوبیدن، جیغ و وزوز ظاهر شوند. به همین دلیل باید علت صدای کولر گازی را بدانید تا در اسرع وقت نسبت به رفع آن اقدام کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنید. به همین دلیل در مقاله آلوپیپینگ تصمیم گرفتیم دلایل صدای زیاد نرم کننده را بررسی کرده و برای رفع آن به شما پیشنهاداتی بدهیم.

علل ضربه و صدا کولر گازی

یکی از صداهای غیرعادی که از پنل داخلی یا خارجی کولر گازی می شنوید صدای تق تق است که می تواند به دلایل زیر باشد:

1- ذرات در کندانسور می چسبند

اگر واحد سیستم خنک کننده خارجی تحت تأثیر گیاهان یا اجسام خارجی نصب شود، چوب، برگ یا ذرات دیگر ممکن است در کندانسور گیر کرده و باعث کوبش شوند. در این صورت پوشش کندانسور را بردارید و آن را به خوبی تمیز کنید.

2- پیچ ساک

یکی از دلایل صدای یخچال که معمولا به صورت پودر سوخاری ظاهر می شود، انعطاف پذیری فلز است. اگر هنگام باز کردن سیستم خنک کننده متوجه لرزش در داخل و خارج شدید، بررسی کنید که پیچ ها خیلی سفت یا سفت هستند.

3- خرابی موتور یا کمپرسور

یکی دیگر از دلایل صدای زیاد کولر گازی کمپرسور یا دمنده است. در این حالت، دستگاه شما در هنگام راه اندازی صدای تق تق بلندی ایجاد می کند. اگر مدت زیادی است که از کولر گازی خود استفاده می کنید، تعمیر کولر گازی ممکن است راه حل چندان مفیدی نباشد. چون هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت و بهتر است برد را عوض کنید. اما برای تصمیم گیری در این مورد حتما با مرکز مجاز تعمیر و سرویس کولر گازی برای مشاوره بهتر تماس بگیرید.

4- وسایل مساوی نیستند

گاهی اوقات هنگام نصب کولر، پایه ها به درستی در یک راستا قرار نمی گیرند و باعث ایجاد لرزش و صدای تق تق در هنگام راه اندازی می شود. بنابراین، باید با یک نصاب مجرب کولر گازی تماس بگیرید تا پایه ها را برای شما تراز کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد نصب کولر گازی به مقاله انتخاب محل مناسب برای نصب کولر گازی مراجعه کنید.

5- خم شدن پره های فن

یکی دیگر از دلایل صدای کولر گازی می تواند لرزش پره های فن باشد. در این صورت باید گروه را باز کنید و به صفحات نگاه کنید. اگر متوجه تغییر در ظاهر یا مکان آنها شدید، با یک متخصص تعمیر تماس بگیرید.

6- نیاز به پولیش

یکی از دلایل ایجاد صدای کولر گازی معمولاً عدم روانکاری است که باعث می شود قسمت های متحرک سیستم خنک کننده صدای تق تق یا لرزش ایجاد کنند. بنابراین قبل از راه اندازی کولر گازی حتما آن را سرویس کرده و تمام روغن کاری های لازم را انجام دهید. برای جلوگیری از ایجاد صدای زیاد کولر، باید در فصولی که کولر در حال استفاده است، روغن کاری منظم انجام شود. برای ثبت سفارش کولر گازی و سرویس اسپلیت در اصفهان می توانید از طریق لینک با ما در ارتباط باشید.

این باعث ایجاد صدای جیغ یا جیرجیر در AC می شود

حتما شنیده اید که با روشن کردن سیستم خنک کننده صدای جیغ می شنوید که بسیار آزاردهنده است. در این حالت، علت صدای باد می تواند یکی از موارد زیر باشد:

1- بلبرینگ موتور آسیب دیده است

اگر احساس می کنید که صدای کسل کننده ای مانند صدای خراشیدن دو فلز روی یکدیگر است، باید بدانید که کمپرسور موتور هوا معیوب است و باید تعویض شود.

2- بستن کمربند

اگر از سیستم خنک کننده مرکزی یا تهویه مطبوع کانالی استفاده می کنید، صدای خش خش ممکن است به دلیل ساییدگی کمربندها باشد. حتی کولرهای قدیمی دارای تسمه ای هستند که موتور و فن را به هم متصل می کند. اگر رطوبت هوا زیاد باشد یا دما به طور مداوم تغییر کند، این تسمه فرسوده شده و باعث ایجاد صدا در کولر می شود.

3- فشار کمپرسور را افزایش دهید

اگر صدایی از کولر شنیدید، فورا آن را خاموش کنید. از آنجایی که این صدا می تواند ناشی از افزایش فشار و حرارت کمپرسور باشد، می تواند باعث انفجار دستگاه شود. در این صورت به یاد داشته باشید که با کولر گازی خود تماس بگیرید و از یک متخصص تعمیر بخواهید تا مشکل شما را سریع حل کند.

4- موتور فن خراب

یکی دیگر از دلایل صدای تهویه مطبوع که معمولا از پنل داخلی می آید، خرابی موتور فن است. این موتور در واقع مسئول انتشار باد است و به شکل یک فن است. بنابراین اگر تیغه ها شکسته یا ترک خورده یا کثیفی زیادی روی آن ها باشد، نامتعادل شده و صدای جیرجیر ایجاد می کند. از آنجایی که موتور فن بسیار حساس است، برای تعمیر آن به کمک یک متخصص نیاز دارید.
 تعمیرات کولر گازی تهران خود را به تهران سرویس کاران بسپارید.

علت صدای وزوز در کولر گازی

اگر صدای خش خش را از سیستم خنک کننده خود می شنوید، باید ریشه آن را در سیستم الکتریکی خنک کننده جستجو کنید. در این صورت باید کولر گازی را خاموش کنید و یکی از دلایل صدای زیاد کولر گازی را بررسی کنید که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

1- کمپرسور خراب است

گاهی اوقات ممکن است جریان حتی پس از خاموش کردن سرما قطع نشود و باعث زمزمه شود. در این صورت مشکل از کمپرسور است و باید تعویض شود.

2- آسیب به خازن

اگر صدای زمزمه از کولر گازی خود می شنوید، ممکن است کندانسور از کار افتاده باشد و از روشن شدن فن جلوگیری کند. در این صورت باید با یک تعمیرکار مجاز و متخصص مشورت کنید تا به شما بگوید که آیا خازن نیاز به تعویض دارد یا خیر.

3- آسیب به کنتاکتور

یکی از دلایل صدای کولر گازی خرابی یا فرسودگی کنتاکتور است که وظیفه کنترل جریان الکتریکی ورودی به کمپرسور را بر عهده دارد. آسیب به این قسمت باعث اختلال در سیستم گرمایشی شده و منجر به زمزمه شدن سیستم خنک کننده می شود.

4- در کویل های مسی ایراد دارد

اگر کویل های مسی موتور فرسوده یا آسیب ببینند، صدای زمزمه از کولر شنیده می شود. اگر به زودی با این مشکل مقابله نکنید، ممکن است مایع خنک کننده موتور دچار مشکل شود.

5- انجماد قطعات

یکی از دلایل صدای کولر گازی که معمولا به صورت صدای وزوز ظاهر می شود، یخ زدن قسمت های مختلف است. اگر ترموستات به درستی کار نکند یا گاز مبرد کافی وجود نداشته باشد، قطعات و کویل ها یخ می زنند. در این صورت ممکن است نیاز به شارژ و جاروبرقی دستگاه داشته باشید که در مقاله مراحل وکیوم کولر گازی به طور کامل توضیح داده ایم.

6- تار لوز

اگر کولر به طور مداوم زمزمه می کند و متوقف نمی شود، ممکن است سیم ها شل و کوتاه باشند. به همین دلیل برای جلوگیری از جرقه یا اتصال باید رادیاتور را خاموش کنید. سپس با تعمیرکار یا برقکار مجرب کولر گازی تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد